Saturday, October 13, 2007

صفحات في كتاب حياتنا

على فكرة انا مش بعرف اكتب قوى بس ناس اصحابى شايفين فيا ان انا بعرف اعبر عن اللى انا عاوز اقوله وعشان كده خلونى اشترك فى المدونة دى بس على فكرة فى حاجات كتير عجبتنى لما قرتها وعشان كده هعلقها ويا رب تعجبكم منها الخواطر دى
نقلب الأوراق و الصفحات .. واحدة تلو الأخرى .. صفحة بيضاء لم يكتب بها شيء .. وصفحة ملئت بالكتابات .. فصفحة عشناها و عرفناها.. و الأخرى ننتظر قدومها لنرى ماهو حالنا .. فمع بداية كل عام نبدأ صفحات جديدة .. تكتب لنا سنة جديدة .. و تزيد السنوات و تزيد معها الصفحات .. مع كل صفحة عنوان .. بعض العناوين تكون عريضة المعنى والخط .. نراها بوضوح .. وبعض العناوين تنسى أو تمحى من الذاكرة و الكتاب .. ولكنها باقية .. وتبقى هذه العناوين ذكرى للآخرين .. كتابنا يبدأ بصرخة وينتهي بصرخات .. يتوسط الكتاب
ضحكات و آهات و إبتسامات
نمر على صفحات تمزقت بسبب غضبنا لأننا اقدمنا على هذا العمل .. و صفحات أخرى عاشت كالملكة نكرمها ونعزها .. لأننا أكرمنا أنفسنا بما قمنا به .. و هناك سطور أحرقناها .. و أخرى تبعثرت باللون الأحمر .. فالنار والدم .. قتلت هذه الصفحة .. ما أجمل أن تقدم على عمل .. و أنت تخشى نتائجه .. وما أجمل أن تتحدى خوفك .. و ما أجمل أن تتحدى المستحيل .. وتكتب فهرس حياتك بالشكل الذي تريده

12 comments:

سلوى said...

فعلا حياتنا صفحات ندونها بأيدينا أو يدونها القدر

البعض ننشره والبعض يبقى دفين أنفسنا للأبد

كلماتك تستحق التأمل

***************
لا أعلم لماذا أنا أول تعليق
بالرغم من أن البوست قديم

ولا أعلم لماذا لا توجد بوستات جديده

وحقيقة لا أعلم هل سيجد تعليقي هذا أحد يقرأه أم لا

على أيه حال
أحببت أن أعلق

Beboo said...

ميرسى يا سلوى على تعليقك

بس انا هقولك حاجة
انتى عارفة ليه انتى اول كومنت لان انا اصلا عملت البلوج ومفيش حد يعرف ان انا عاملها من اصحابى ودى على فكرة تالت مرة ادخل عليها

وان شاء الله فيه بوست جديد

وان شاء الله تعليقك سيجدى

سلااااااااامى ليكى

mohamed emera said...

Hايوة يابيبو موضوع جميل فعلا
الحياه صفحات
وفعلا زى ما سلوى قالت
ندونها بايدينا او يدونها القدر
بس ان شايف
ان احنا بندون فيها اعمالنا والقدر بيدون النتائج
التى هيا بايدى الله
جامد اول بوست يابيبو
خليت سلوى تتوه
مين كاتب؟؟
طيب فين الناس اللى بتعلق؟؟
طيب فين الجديد؟؟
هههههههههههههه
بس فى جديد على فكرة هروح اقراه بقى
اشوفك بين حروفك
يلا سلام

سلوى said...

ماشي يا محمد
أنا أتوه برده


أنا بس لقيت البوست قديم وما فيش بوست جديد
وكمان أنا أول تعليق

فتقدر تقول كده
إني وجدت أول بوست بيدل على فكر مميز

فحبيت أفكر صاحب المدونه إن له مدونه
وله أسلوب مميز

خصوصا إني وجدت اسم بيبو ده معلق عند ناس تانيه
إذا له وجود وتواجد

طيب ليه مش بيكتب؟
بس
دي كل الحكايه

تحياتي لكم جميعا
وبالتوفيق

سلوى said...

بيبو

هو بتعليقك في المدونات المختلفه
سيجد الجميع طريقهم إليك

لأن فعلا أسلوبك مميز
وبوستك الأخير دليل على كده
ما شاء الله

دمت بكل خير

mohamed emera said...

salwa

مش اقصد توهتى يعنى
هو بردة سلوى تتوه
على فكرة بيبو ابن خالتى
والبوست الجديد اللى كابته
دا اول كتاباته

وهو مش كان مهتم انه يكتب
بس طلع كاتب كبير اهو
والمدونه سعيدة انك كنتى اول تعليق اصلا
يلا بقى سلاااااااااااام

Beboo said...

شكرا ليكى على تعليقاتك واهتمامك يا سلوى

وعلى فكرة انا ان شاء الله هسمع بنصيحتك واشوف المدونات التانية

وعلى فكرة شرف ليا اكيد ان انتى تكونى اول كومنت عندى

وبعدين ايه الكلام الجامد ده انتى اكيد انتى ومحمد بتتكلموا عن حد تانى غيرى
( وش مستغرب)

على العموم سلااااااااااامى ليكم

سلوى said...

mohamed
يا محمد أنا بضحك
أنا عارفه إنك مش تقصد

وبعدين أنا زي أي إنسان ممكن يتوه .. عادي يعني

وبعدين إيه ده
ابن خالتك ؟

ماشى يا سيدي
أجرى منها أنا

تحياتي لكم جميعا

سلوى said...

Beboo

الشرف لي أخي

وبعدين خد بالك محمد بيشوفك بين الحروف

وبعدين إنت ليه مستغرب
إنت فعلا بتكتب كويس ما شاء الله

ربنا يوفقك

Beboo said...

الشرف لى انا يا سلوى
وربنا معاكى

على فكرة محمد بيشوف الناس كلهم بين حروفهم مش عارف ازاااى
ربنا يسهلو بقى

سلااااااااااااااامى ليكى

dina marie said...

بديع
وحقيقي

Beboo said...

شكرا ليكى يا دينا
بس على فكرة مش انا اللى كاتبه
ده عجبنى فانا علقته وقايل كده فى الاول

سلاااااااامى ليكى